Školní zralost

Optimální připravenost

  • vyjadřování ve větách a jednoduchých souvětích
  • schopnost konverzace s dospělými
  • schopnost spontánního popisu dějů a poznatků
  • umí vyprávět o rodičích, sourozencích

Nedostatečná připravenost

  • vyjadřování pomoci jednotlivých výrazů a jednoduchých vět
  • vyprávění je nesrozumitelné, chaotické
  • neklade otázky k doplnění svých znalostí
  • dětská zpěvavá intonace, mazlivá výslovnost
  • orientace v okolí, zná svoji adresu 
  • jména a povolání rodičů
  • nezná základní údaje o svém okolí
  • má rozvinuty základy logické paměti
  • zná číselnou řadu do deseti
  • chápe vztah větší-menší, více-méně
  • nezná číselnou řadu
  • chybný úsudek
  • vyspělost v grafických projevech
  • umí napodobit tiskací písmo
  • zná několik tiskacích písmen
  • umí popsat nakreslený obrázek
  • má správný úchop tužky
  • neobratné zacházení s tužkou
  • v nakreslených tvarech nelze rozpoznat jednoduché předměty
  • je schopno soustředit se na práci
  • odolává rušivým podmětům
  • obtížně se soustřeďuje
  • nechá se rozptýlit
  • často přerušuje práci
  • dovede navázat kontakt s cizí osobou
  • vyhýbá se cizím osobám
  • je stydlivé až bázlivé
  •  umí ovládnout své emocionální projevy
  • jedná impulzivně, bez zábran
  • předvádí se
  • umí pracovat ve skupině pod dálkovým vedením
  • schopnost zapojení do kolektivních her
  • chápe pravidla
  • umí ustoupit jinému dítěti
  • pracuje jen v bezprostředním kontaktu dospělého stojí stranou, nenavazuje kontakt
  • při hře je svárlivé, agresivní
  • samostatnost - umí se obléknout, najíst
  • udržovat pořádek
  • správně plní pokyny
  • má zájem o úkoly
  • započaté práce umí dokončit
  • nesamostatné, nedbá o pořádek
  • ničí věci a knihy
  • nepokouší se pomáhat
  • u práce nemá výdrž
  • převládá zájem o hru
  • podřizuje se pokynům dospělých
  • chápe jejich nutnost
  • je neposlušné, odmítá vyhovět