Školní zralost
Optimální připravenost | Nedostatečná připravenost |
vyjadřování ve větách a jednoduchých souvětích schopnost spontánního popisu dějů a poznatků umí vyprávět o rodičích, sourozencích |
vyjadřování pomoci jednotlivých výrazů a jednoduchých vět vyprávění je nesrozumitelné, chaotické neklade otázky k doplnění svých znalostí dětská zpěvavá intonace, mazlivá výslovnost |
orientace v okolí, zná svoji adresu jména a povolání rodičů |
nezná základní údaje o svém okolí |
má rozvinuty základy logické paměti zná číselnou řadu do deseti chápe vztah větší-menší, více-méně |
nezná číselnou řadu chybný úsudek |
vyspělost v grafických projevech umí napodobit tiskací písmo zná několik tiskacích písmen umí popsat nakreslený obrázek má správný úchop tužky |
neobratné zacházení s tužkou v nakreslených tvarech nelze rozpoznat jednoduché předměty |
je schopno soustředit se na práci odolává rušivým podmětům |
obtížně se soustřeďuje nechá se rozptýlit |
dovede navázat kontakt s cizí osobou |
vyhýbá se cizím osobám |
umí ovládnout své emocionální projevy |
jedná impulzivně, bez zábran |
umí pracovat ve skupině pod dálkovým vedením schopnost zapojení do kolektivních her chápe pravidla umí ustoupit jinému dítěti |
pracuje jen v bezprostředním kontaktu dospělého stojí stranou, nenavazuje kontakt při hře je svárlivé, agresivní |
samostatnost - umí se obléknout, najíst udržovat pořádek správně plní pokyny má zájem o úkoly započaté práce umí dokončit |
nesamostatné, nedbá o pořádek ničí věci a knihy nepokouší se pomáhat u práce nemá výdrž převládá zájem o hru |
podřizuje se pokynům dospělých chápe jejich nutnost |
je neposlušné, odmítá vyhovět |